Afdeling Onderzoek
De Onderzoeksafdeling is opgericht om academisch onderzoek en educatieve activiteiten uit te voeren die probleemgericht, oplossingsgericht en multidisciplinair van aard zijn, met aandacht voor vakgebieden zoals religiewetenschappen, religieus onderwijs, moreel en waardenonderwijs en onderwijswetenschappen. Deze activiteiten zijn erop gericht om actuele ontwikkelingen bij te houden en inzichten te bieden voor de toekomst. In deze context ontwikkelt de afdeling curricula, voert kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit en neemt deel aan wetenschappelijke activiteiten, voornamelijk gericht op vraagstukken zoals radicalisering, discriminatie, islamofobie, haatspraak, migratie en integratie. De afdeling richt zich ook op religieus onderwijs en onderwijs in morele en waarden, die essentieel zijn voor de behoeften van moslimgemeenschappen. Daarnaast werkt het samen met instellingen en organisaties die een vergelijkbaar doel dienen.
Sinds de oprichting heeft de IDEIS Stichting onderzoeksactiviteiten en wetenschappelijke evenementen als prioriteit gezien. In dit kader heeft het deelgenomen aan bijna 15 symposia, congressen en wetenschappelijke evenementen en heeft daarbij papers gepresenteerd. De Onderzoeksafdeling streeft ernaar haar deelname aan zowel onderzoek als wetenschappelijke evenementen te blijven verhogen

De doelstellingen van de afdeling Onderzoek zijn als volgt:
-
Door gebruik te maken van de ervaringen van het IDEIS Onderwijs- en Onderzoeksinstituut en zijn lidmaatschap bij nationale en internationale organisaties zoals REA, ISREV en ENRECA, streeft het ernaar deel te nemen aan congressen, symposia, seminars, workshops en trainingen, en publicaties te produceren.
-
Om kwantitatief en kwalitatief onderzoek te verrichten, voornamelijk op gebieden zoals radicalisering, discriminatie, islamofobie, haatspraak, migratie en integratie.
-
Om onderwijsprogramma’s te ontwikkelen op gebieden zoals morele opvoeding, religieus onderwijs, waardenonderwijs en karaktervorming.
-
Om nationale en internationale congressen, symposia, seminars en workshops bij te houden en eraan deel te nemen, rekening houdend met de primaire werkgebieden van het instituut, en om ondersteuning te bieden bij de planning van aankondigingen en de aanvraagprocedures.
-
Om strategieën te ontwikkelen voor het voorbereiden van onderzoekgebaseerde presentaties voor wetenschappelijke evenementen.
-
Om samen te werken met universiteiten in gezamenlijke adviesprogramma’s om postdoctorale studies over prioritaire onderzoeksonderwerpen te faciliteren.
-
Om workshops en trainingen te organiseren over de integratie en aanpassing van immigranten, spirituele counseling en begeleiding voor jongeren, volwassenenonderwijs en educatieve activiteiten in cultuurcentra, met deelname van belanghebbenden.
Onderzoeksactiviteiten
Van Theorie naar Praktijk in Islamitische en Waarden Educatie: Het Nederlandse Perspectief
Dit omvat het ontwikkelen van een wetenschappelijk gekwalificeerd curriculum voor religieus onderwijs dat wordt aangeboden in culturele centra in Nederland en het versterken van de inhoud door praktijkgerichte activiteiten. Het curriculumontwikkelingsproces, dat in februari 2024 is gestart, houdt rekening met de pluralistische en multiculturele aard van de Nederlandse samenleving om behoeften en verwachtingen te identificeren en zorgt voor compatibiliteit met zowel formele als impliciete onderwijsprogramma’s. De ontwikkeling van het curriculum wordt verwacht te worden voltooid in oktober 2024.
Wetenschappelijke Evenementen
Congres, Symposium en Workshops
-
Avest, I. ter & Ö. F. Gurlesin (2017). Levensbeschouwing in de ‘society of mind’ – radicale fanatiekeling of fanatiek radicaal? Workshop op studiedag Haagse Hogeschool. 17 november.
-
Atay, Ö. , Van Dijk Monique, Avest Ina Ter, Wielzen Duncan, Opatmy Michal, Gürlesin Ömer Faruk, “Diversity in European Perspectives”, Religious Education Association (REA) Annual Meeting 2018 Proceedings Book, p.p. 623-651, Reston, USA,3-5 November 2018.
-
Alasag, A. Gürlesin, Ö. F., I. ter Avest, M. Akdag (2018). An exploration of religious identity development of Dutch-Turkish Muslims, contribution to the conference ‘British Sociological Association Sociology of Religion Study Group Annual Conference (SOCREL). July 10-12 10th
-
Alasag A., Gürlesin, Ö. F., Ina ter Avest, M. Akdag, (2018). Acculturation and the Dialogical formation of young muslim identity: development of an intervention based on Dialogical Self Theory (DST), and its implementation. Presentation 10th DST conference, Braga, June.
-
Alasag A., Gürlesin, Ö. F., Ina ter Avest, M. Akdag, ISREV, (2018). ‘Wise men’s chess’, a serious play to stimulate religious development of Muslim youngsters, contribution to the ‘International Seminar on Religious Education and Values Session XXI’, Nurnberg, July 29th – August 3rd.
-
Gürlesin, Ö. F. (2019). Transformation of Friday sermons in an era of nationalism: functionalization of religion, now and in a challenged future. Contribution to the ENRECA conference, Facing the Unknown Future: Religion and Education on the Move. Utrecht University, 8th – 10th April.
-
Alasag A., Ter Avest, I., Gürlesin, Ö. F. (2019). Prevention of Radicalization of Muslim youngsters; an inventory of emotional commitments to the Dutch plural society. Seeking the Middle Path (Al-Wasaṭiyya): Articulations of Moderate Islam. Nijmegen: Radboud Universiteit, 19th of June.
-
Alasag A., Gürlesin, Ö. F., Ter Avest, I., & Kurt, I. (2019). Dialogical formation of young muslim identity; Piloting an intervention based on dialogical self theory (DST). The ESITIS Conference, The Hope and Despair of Religions: Exploring the Nexus of Theory and Praxis. Sarajevo.
-
Alasag A., Avest, I. ter, Ö. F. Gürlesin, I. Kurt (2019). Normative Citizenship Education in Plural Societies; a dialogical approach to possible tensions between religious identity and citizenship. Conferentie Wurzburg, ‘Religion, Democracy and Citizenship’, October 10-12.
-
Alasag A., Gürlesin, Ö. F., Ter Avest, I., & Kurt, I. (2021). Zoektocht naar een Eigen Levensoriëntatie temidden van een Veelheid aan Interpretaties, Provocatieve pedagogiek en religieuze identiteitsontwikkeling, Een module + spel ‘MirrorMind’ voor jongeren van 13-16 jaar, Nederlands Godsdienstpedagogisch Genootschap/Netwerk Levo 21 e eeuw, 22 April.
-
Alasag A., Ter Avest, I. Gürlesin, Ö. F., Kurt, I., Prevention of Radicalisation: Development of a Flexible Society of Mind, A board game as a safe space for world view development in formal and informal education, 11th International Conference on the Dialogical Self 9-12 June 2021.
-
Alasag A., Ter Avest, I. Gürlesin, Ö. F., Kurt, I., (2021). Self (e)valuation: normative Islamic citiezenship education, IAIE conference in June 28-30, Israel.
-
Gürlesin, Ö. F., Radicalization and Deradicalization from the Perspective of Dialogical Self Theory; The Case of Dutch Turkish Muslims, The Netherlands-Indonesia Consortium for Muslim-Christian Relations (NICMCR), Prevention of Radicalisation through (Religious) Education, February 23-24, 2022, the Netherlands.
-
Alasag A., Ter Avest, I., Gürlesin, Ö. F., Kurt, I.,Onur, T., Children of Adam and Eve: overlapping circles in Islamic Religious Education. Contribution to the AGPAII conference, Mainstreaming diversity in public school movement, Association of Indonesian Islamic Religious Education Teachers (AGPAII), Padang, September 30-October 2, 2022.