top of page

Overzicht

Ina ter Avest onderzoekt in haar boek ‘Gast’ (https://eburon.nl/product/gast/) de interculturele en interreligieuze interacties uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, die geleid hebben tot innovatieve onderwijsmethoden. Ze benadrukt het belang van ‘samenleven in verscheidenheid’ als een essentieel concept voor de plurale samenleving van vandaag. In retrospect laat Ter Avest zien hoe lessen uit het verleden kunnen bijdragen aan inclusief - dat is: gastvrij - onderwijs. In de gastvrije school – de samenleving in het klein – bereiden leerlingen zich voor op vreedzaam samenleven temidden van diversiteit.

Het boek ‘Gast’ richt zich op het leerproces in een basisschool in de  jaren ‘80 en ‘90, waar een directeur en zijn team samen met leerlingen en ouders nieuwe benaderingen ontwikkelden voor ontmoetingen tussen mensen met verschillende culturele en religieuze achtergronden. De inspanningen van eind vorige eeuw resulteerden in een onderwijsmodel dat nog steeds relevant is in het begin van de 21e eeuw.

De waardevolle inzichten in ‘Gast’ over "’amenleven in diversiteit’ slaan een brug tussen verleden en heden en heden. De rol van gastvrijheid wordt benadrukt in het creëren van een inclusieve samenleving. ‘Gast’ nodigt uit om na te denken over wederkerige interacties in een veranderende samenleving en hoe onderwijs kan bijdragen aan participatief burgerschap. Dit zorgvuldig gedocumenteerde werk biedt inspiratie voor opvoeders, beleidsmakers en ouders die streven naar een rechtvaardige en begripvolle samenleving.

Ina ter Avest, afgestudeerd in cultuur- en godsdienstpsychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, promoveerde aan de Universiteit Utrecht op de religieuze ontwikkeling van leerlingen in een multiculturele onderwijscontext. In haar werk legt ze steeds de nadruk op de verbinding tussen persoonlijke en professionele verhalen.




Attendies

Geregeld door IDEIS

bottom of page